آخرین خبرها و حاشیه های والیبال
ads
ads

تیم ملی ایران با کواچ به بن بست رسیده است

کواچ

مسابقات جام جهانی ۲۰۱۵ والیبال ۱۶ شهریورماه آغاز شد و همگان برپایه اظهارات مسئولین در انتظار کسب موفقیتی تاریخی و صعود مستقیم به المپیک ریو بودند. اما اندکی نگذشت که پس از چند بازی مشکلی جدی مشاهده شد. تیم ملی والیبال ایران ضعیف تر از آنچه انتظار می رفت ظاهر شد و از مجموع ۵ دیدار اول خود تنها ۲ پیروزی و آن هم نه با نتیجه چشمگیر بدست آمد. ملی پوشان ایران دیدارهای اول، چهارم و پنجم خود را به آرژانتین، لهستان و روسیه واگذار کردند تا حضور در جمع تیم های برتر مسابقات و رسیدن به هدف آرمانی صعود مستقیم به المپیک کم رنگ تر شود. به منظور بررسی عملکرد والیبال ایران در دور نخست جام جهانی با جمشید حمیدی کارشناس برجسته والیبال کشورمان به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

حمیدی صحبت های خود را این گونه آغاز کرد: برد و باخت جزئی از ورزش است اما مهم این است که چگونه بازی می کنیم و می بازیم. اگر خوب بازی کنیم و بازنده باشیم همه نسبتا راضی هستند اما اگر بد بازی کنیم و ببازیم؛ جای انتقاد دارد. برای مثال در خصوص دیدار با روسیه عده ای مطرح می کنند که این تیم پرافتخارترین تیم دنیا است. بله این روسیه افتخارات زیادی دارد اما همین تیم را ما در لیگ جهانی ۳ بار شکست دادیم. پس ما توانایی شکست آن را داریم. مشکل بزرگ در والیبال امروز این است که متاسفانه تیم ما آن شادابی لازم را ندارد و هماهنگی و ارتباط موثر دوطرفه بین بازیکنان و کادر فنی تیم دیده نمی شود. اگر دقت کنید بسیاری از بازیکنان ما دچار یک افسردگی شده اند. در حالی که در بازی های برابر ۵۰ درصد روحیه نقش موثر دارد.

* تیم ملی ایران با کواچ به بن بست رسیده است / والیبال ایران به یک شوک احتیاج دارد

وی در ادامه افزود: فکر می کنم تیم ملی ما با آقای کواچ به بن بست رسیده است. شاید به این دلیل کواچ نتوانسته است حداقل ستاره های مطرح تیم ملی را با دانش فنی والیبال و مباحث روانشناختی خود سیراب کند و اعتماد متقابلی به وجود نیامده است. در حال حاضر نوک انتقادات باید به سوی سرمربی تیم باشد چرا که نتوانسته است تیمی که در سه سال گذشته به عنوان پدیده والیبال جهان مطرح شده بود را حداقل در همان سطح گذشته نگه دارد. البته فدراسیون والیبال هم باید پاسخگوی انتخاب خودش باشد. در دو سال اخیر پس از انتخاب کواچ تمام قد از او دفاع کرده است و هنوز هم عده ای نقش مدافع را دارد. سوال من این است که برای اینکه بگوییم حرف ما درست است، آیا اجازه داریم که منافع ملی را فدا کنیم؟!

کارشناس والیبال ایران گفت: والیبال ما در شرایط کنونی نیاز به یک شوک دارد. این شوک پس از جام جهانی نیاز است که به تیم وارد شود. آنطور که بنده اطلاع دارم اکثریت بازیکنان ما اعتقادی به آقای کواچ ندارند. هنگامی که چنین اعتقادی نباشد یک مربی نمی تواند بازیکنان را به شکل شایسته به کار بگیرد. همچنین کواچ بسیار بی فکر است. ما می بینیم زمانی که در دفاع کنار بسیار ضعف داریم، آقای صنوبری با دو متر و ده سانتی متر قد را برای زدن سرویس به زمین می آورد. جالب تر اینکه زمانی که این بازیکن بلندقامت و خوش پرش به داخل زمین می آید اصلا به او پاس هم داده نمی شود. مشکل ما تاکتیک تیم ملی است. تاکتیکی که از روز اول جام جهانی پارسال تا الان هیچ تغییری نداشته است. در بازی با روسیه دیدیم که روس ها چقدر تغییر مهره و تغییر تاکتیک در حملات و سرویس داشتند. در بازیکن ایران – لهستان دیدیم که چگونه لهستان تغییر تاکتیک داد و بازی باخته را برد. ولی ما داریم یک بازی کلیشه ای را بی هیچ تغییری در هر مسابقه ارائه می دهیم.

حمیدی افزود: تجربه نشان داده است که تیم ایران در اوج انتقادات و زیر بار فشار سنگین می تواند بهتر بازی کند. اما آن فشار هم به شکلی که نیاز است وجود ندارد، چرا که رسانه های ما همه کنترل از راه دور دارند. همچنین مشکل دیگر شرطی شدن والیبال ما به حضور تماشاگران است و در ژاپن تماشاگری به آن صورت نداریم.

* حضور داورزنی در ژاپن می تواند بازیکنان را به خود بیاورد / میلیون ها ایرانی از والیبال صحبت می کنند؛ بازیکنان حساسیت را درک کنند / از لیگ جهانی ۹۳ تاکنون تاکتیک تیم تغییر نکرده است

وی در خصوص نقش موثر حضور رئیس فدراسیون در کنار ملی پوشان اظهار داشت: آقای داورزنی امشب به ژاپن می رود، این سفر می تواند مثبت باشد و از نظر روحی تلنگری به تیم زده شود. بازیکنان باید به خودشان بیایند. این روزها میلیون ها ایرانی در کوچه، بازار، تاکسی و حتی در سالن های ورزشی دیگر رشته ها مداوم از والیبال صحبت می کنند. آقای داورزنی باید این حساسیت را باید به بازیکنان انتقال دهد که به خودشان بیایند. امیدوارم این سفر ایشان تیم را به خودش بیارد. داورزنی تجربیات خوبی دارد و به خوبی می تواند نه حتی صرفا روی بازیکنان بلکه روی کادر فنی هم تاثیر مثبت بگذارد. ایشان الان می توانند یک تکانی به تیم بدهند اما تغییر مربی نیاز است که در کوران مسابقات امکان پذیر نیست.

کارشناس والیبال کشورمان خاطرنشان کرد: ما باید در ادامه تاکتیک تیم را تغییر دهیم و دیگر کلیشه ای عمل نکنیم. باید دوباره عملکردمان را بررسی کنیم. ببینیم تاکتیک های تکراری ما اصلا الان در والیبال روز چه جایگاهی دارد. باید به رحمان محمدی راد فضا داده شود تا از اطلاعاتش بتواند تاثیرگذار برای تیم ملی استفاده کنند. این مربی تجربه بازیکنی خوبی دارد حداقل الان که در کنار تیم است اجازه دهیم بیشتر و تاثیرگذارتر صحبت کند. در خصوص عملکرد بازیکنان و حرف و حدیث هایی هم که در این باره وجود دارد فعلا بهتر است صحبتی نشود و صرفا سعی در کمک به تیم داشته باشیم. الان در دورترین نقاط ایران هم مردم والیبال را جدی دنبال می کنند و این حساسیت بالایی دارد که بازیکنان باید با تمام وجود آن را درک کنند.

* ابهت و اعتبار والیبال خود را شکسته ایم / بازیکنان سرخورده هستند؛ به معروف اختیار بدهید خود تیم را جمع و جور می کند

جمشید حمیدی ضمن تاکید بر ساده نگرفتن برخی حریفان بعدی گفت: من فکر می کنم نباید حریف های بعدی را دست کم گرفت. تیم های ایتالیا و آمریکا که جای خود دارند اما تیم های ژاپن، استرالیا، کانادا و مصر هم می توانند خطرناک باشند. تیمی همچون کانادا با اینکه لیگ حرفه ای ندارد اما والیبال را کلاسیک و خوب بازی می کند و بازیکنان بسیار خوبی هم دارد. ژاپنی ها را هم نباید دست کم گرفت. آنها هم شش، هفت هزار تماشاگر برای بازیهای خود دارند که در بازی برابر ایران نیز بی شوک برنامه خاصی خواهند داشت. وقتی ما مقابل تیمی مثل تونس یک ست می دهیم و سرمربی آن تیم بعد از بازی ناراحت است و می گفت ما نباید این بازی را می باختیم. این یعنی ما ابهت و اعتبار والیبال خود را شکسته ایم. اصلا نباید این حریف ها را هم دست کم بگیریم.

مفسر والیبال ادامه داد: ما واقعا به یک شوک احتیاج داریم. امثال سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی جز بهترین ها هستند اما باید بدانند که مردم ایران دارند از آنها ناامید می شوند. پس آن هنرنمایی، آن مهارت و هر چه دارند را در طبق اخلاص بزارند و ثابت کنند که مثل گذشته تیم غیر قابل پیش بینی ای هستند.

وی در خصوص عملکرد ضعیف بازیکنان تصریح کرد: هنگامی که کادر فنی چیزی بیشتر از بازیکنان ندارد که به آنها بگوید، بازیکنان دچار سرخوردگی می شوند و نمی توانند عملکرد همیشگی خود را داشته باشند. سعید معروف با چنین شرایطی نمی تواند آن پاسور طلایی گذاشته باشد. البته من فکر می کنم اگر تلنگری به او زده شود، دست و بالش هم باز باشد، خود آنقدر توانایی دارد که به تنهایی تیم را جمع و جور کند. در تیم بازیکنان دچار تزلزل شده اند. هر کدام در یک سری فاکتورها خوب هستند و در برخی فاکتورها ضعف دارند و این وظیفه مربی است که این ضعف ها را پیدا و حل کند که اگر چنین نکند پس برای چه کاری در کنار تیم است؟!

* با سیچلو از چاله به چاه می افتیم / اگر کارشناسان از عملکرد تیم دفاع کنند به شعور ملت توهین کرده و به آنها دروغ گفته اند / والیبال بخشی از غرور ملی ماست

حمیدی در واکنش به زمزمه های جایگزینی کواچ با سیچلو اظهار داشت: فراموش نکنیم که ما نباید از چاله به چاه بیوفتیم. آقای سیچلو ممکن است مربی خوبی باشد اما برای تیم ملی ما مناسب نیست. ما باید حداقل به دنبال یک مربی هم طراز آقای ولاسکو باشیم وگرنه با این مربی ها کار ما درست نمی شود.

روزنامه نگار منتقد عملکرد فدراسیون با گلایه از عدم انتقاد پذیری مسئولان گفت: چند وقت پیش در یکی از خبرگزاری ها مصاحبه ای کردم و گفتم اگر رئیس فدراسیون والیبال بودم کواچ را برای تیم ملی نوجوانان استفاده می کردم. چرا که یک الگو آموزشی خوب است اما برای تیم بزرگسالان اصلا مناسب نیست. بعد آقایان از فدراسیون والیبال گفتند که آدم کارنشناسی هستم. باشد منتقدان کارنشناس، شما که کارشناس هستید چه می کنید؟ تیمی که تمام دنیا تحسینش می کرد، تیمی که تمام دنیا برایش هورا می کشید چرا به این روز افتاده است؟ ما اگر این روزها تحلیل نکنیم ایراد نگیریم به شعور ملت ایران توهین کرده ایم. مردم ما والیبال را به خوبی می فهمند. اگر انتقاد نکنیم و بگوییم همه چیز خوب است به مردم دروغ گفته ایم. البته درست است که ما نباید هیچگاه در جهت تخریب انتقاد کنیم که این ضربه والیبال است اما انتقاد درست، مثبت است و امیدواریم که روزی بررسی نیز بشود!

وی در جمع بندی صحبت های خود اظهار داشت: در این مسابقات تاکنون تیم ملی خوب بازی نکرده است. امیدواریم در چند بازی آینده خوب بازی کند وگرنه اگر بخواهند با همین روال ادامه دهند سخت به مشکل می خوریم. والیبال الان بخشی از غرور ملی ماست و از بازیکنان می خواهیم دوباره با هم متحدتر و پرتوان تر به میدان بروند تا همچنان همان تیمی باشند که چهارم لیگ جهانی و ششم قهرمانی جهان شد. همان تیمی که باعث افتخار ایران و ایرانی بوده است؛ ان شاء الله.

تاریخ ارسال : ۲۴ام شهریور ۱۳۹۴
بازدید : 1391 بازدید

نظرات کاربران

مطالب روز والیبال